fredag 7. desember 2007

Jeg lever i tiden, jeg forventer effektivitet...

Testet min skrivehastighet i dag. Fant en referanse til et testprogram på nettet. Så jeg måtte jo teste. Vet ikke helt hvordan jeg havnet der. Av og til sitter man jo som en amøbe og surfer seg gjennom diverse sider uten å tenke...




Resultatet ble i overkant av 200 tegn per minutt, noe de karakteriserte som ganske raskt. Vet ikke helt om jeg er fornøyd med det. Tror også jeg skriver raskere når jeg ikke skriver "diktat" over en eksisterende tekst, men det er ikke så lett å måle... Da kan jeg jo ikke skrive fortere enn jeg tenker... Eh... ikke sånn, men av og til må man tenke seg om for å finne ut hva man skal si og hvordan man skal formulere seg.

Hvor raskt skriver du?

13 kommentarer:

Lothiane sa...

Dæven så gøy! Jeg har ikke tatt en test siden jeg prøvde meg hos noen vikarbyråer for hauger av år siden. Har tatt testen noen ganger for å venne meg til måten å gjøre det på. (Ikke helt vanlig for meg å taste oppå annen tekst...) og bestetid er 342 tegn, tror jeg det ble. Fint å se at noe henger igjen etter sekretærutdannelsen jeg tok. :)

Lothiane sa...

Hmm 387 som beste nå... men på topp-lista ser jeg folk har over 500 tegn per minutt. Erre mulig? :-O

Hobbyfilosofen sa...

Lothiane, du spiller i en annen divisjon enn meg... Jeg får nok trene mer... Hvordan de klarer over 500 tegn/minuttet vet jeg ikke. Kanskje de kopierer teksten og limer den inn igjen... ;-)

Anonym sa...

Jeg prøvde meg på test nummer to og fikk 389 tegn per minutt :)

Hobbyfilosofen sa...

Wow! Hårfint raskere enn Lothiane, og et hav foran meg. Jeg skjønner jeg må begynne å trene...

Anonym sa...

Denne testen var meningsløs for meg fordi man bare kunne se ett ord av gangen. Jeg leser jo ikke slik, men i ordklynger, og når jeg skal skrive av er jeg allerede flere ord videre i forhold til det jeg skriver. Ideelt sett skal fingrene gå like raskt som tanken, akkurat som du sier, og hvis man skriver raskt touch er det ikke langt unna. De som laget testen har misforstått noe grunnleggende ved hvordan hjernen fungerer, nemlig at vi ikke griper etter tegn, men mening. Også når man leser griper tanken mening, ikke enkeltord.

Hobbyfilosofen sa...

Bharfot, jeg forstår ikke helt hva du mener. Jeg ser hele teksten når jeg skriver, men bare de bokstavene jeg har skrevet markeres med en annen farge (avhengig om de er riktig skrevet eller ikke).

Hjernen er ikke så veldig opptatt av bokstavene. Som regel holder det om første bokstav er korrekt og at de riktige bokstavene finnes i ordet for at vi skal forstå hva vi leser. Rekkefølgen er ikke så viktig, egentlig...

Anonym sa...

Hos meg kom bare ett og ett ord fram av gangen, og de sto på hver sin linje. Mens jeg skrev så jeg altså bare det ordet jeg skrev, de påfølgende ordene befant seg under vinduet jeg skrev i.

Hvis
du
fortsatt
ikke
skjønner

sto
de
altså

denne
måten.

Og straks du hadde skrevet de første ti ordene eller noe, så kunne du ikke se flere ord av gangen, bare det ordet du skrev. Jeg prøvde i både Firefox og Safari, så tror ikke nettleseren var problemet. Fikk du se hele teksten på en gang hos deg?

Hobbyfilosofen sa...

Skjønner hva du mener. Har lagt inn bilde slik det ser ut for meg. Jeg bruker Opera og IE, så det kan faktisk være et nettleserproblem... ;-)

Anonym sa...

Nå har jeg prøvd Opera med samme resultat, så det var nok snarere et mac/pc-problem. Da fant vi ihvertfall ut det.

Hobbyfilosofen sa...

Ja, og det var da i hvert fall noe...

Katrine K sa...

Huff da, mitt resultat ble veldig dårlig...141 tegn.
Men en morsom test.
Det hadde gått raskere om jeg hadde pugget teksten først, eller bare skrev det jeg tenkte.

Hobbyfilosofen sa...

Katrine K, jeg tror også man skriver raskere om man selv får bestemme hva som skal skrives. Og det var da ikke så galt, resultatet ditt... Det er ikke så langt opp til min hastighet. Det beste er jo at det var en morsom test... ;-)