torsdag 31. januar 2008

Har vi det for bra eller har vi det for jævlig?

Mitt andre bidrag til Bloggidol nådde heller ikke opp til toppen. Det hjalp ikke med 2 poeng fra ett jurymedlem og en hyggelig kommentarstemme. Legger det likevel ut. 

Trygve Hegnar reflekterer over "Uførebølgen". Er det riktig at 20 % i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsmarkedet? 10 % er syke, 10 % er uføre. 1,6 % er registrert arbeidsledige. Av de uføretrygdede er det flest med ingen eller lite utdannelse. I følge statistikken er det slik. Men hvorfor? Undrer Hegnar. Og jeg.

Er våre velferdsordninger så gode at incentivet for å jobbe forsvinner? De eneste jobbene man kan få gir så lite økonomisk at det er mer behagelig å gå på trygd? Er legene for slepphendte med kontrollen? Undrer Hegnar.

Har stoltheten forsvunnet? Stoltheten som sier at ”jeg vil klare meg selv og forsørge min familie”. Stoltheten som gjorde at man bøyde nakken, bet tennene sammen og gjøv løs på alle hinder som kom i sin vei. Undrer jeg.

Eller er kravene og forventningene så høye og vilkårene så dårlige for ufaglært arbeidskraft at de slites ut og forbrukes i løpet av få år? Må de jobbe så lenge, så hardt og på så ubekvemme tider at gnisten forsvinner og flammen slukker? Undrer jeg.

At noe er galt, se det, er nok Hegnar og jeg enige om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei og takk for et veldig godt innlegg i Bloggidol! Du satte i gang en hel del tanker inne i hodet mitt i går, for å si det forsiktig! Kommer nok innom deg titt og ofte :-) Moro å bli kjent med nye blogger ;-)

Hobbyfilosofen sa...

Hei og velkommen til bloggen. Artig å utløse tanker og handlinger hos andre gjennom skriverier. Samme symptom kan ha mange ulike årsaker og en sak har alltid minst to sider...