fredag 28. september 2007

En grav og gå til...

Vinduet hevder å være Norges ledende litteraturtidsskrift. Det kan godt være det er sant, men er det det blir jeg kanskje litt skuffet. Ikke fordi jeg ikke rakk å levere inn en novelle til deres novellekonkurranse. Ikke fordi de ikke har oppdaget bloggen min. Nei, rett og slett fordi de ikke har rettet, hva jeg mener er, en triviell feil i tittelen på en av de innsendte novellene. En av novellene har samme tittel som mitt blogginnlegg:

"En grav og gå til"

Som den oppvakte leser allerede har forstått er den korrekte formen denne:

"En grav å gå til"

For å være helt sikker har jeg sjekket med Korrekturavdelingen. For de vet jo hva de snakker om, eller? Jeg vet at jeg legger hodet på hoggestabben når jeg kritiserer en tittel på en novelle jeg ikke har lest. På samme måte som noen som bare leser tittelen på min bloggpost og tenker at Hobbyfilosofen er en dust, siden han ikke vet forskjell på å og og. Selvfølgelig kan det være et poeng fra forfatteren at det står og og ikke å. Kanskje er det nettopp det novellen handler om. Og og å feil altså. På samme måte som denne posten. Jeg tar nå sjansen likevel. Min hypotese er at Vinduet har vært slurvete med korrekturlesingen. Og det syns jeg ikke Norges ledende litteraturtidsskrift har råd til å være. Min skepsis steg til uante høyder når jeg oppdaget dette.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er bare nettsidene til Vinduet som har slurvet. I selve utgivelsen står det: "En grav å gå til"

Hobbyfilosofen sa...

Selv om det bare er nettsidene som har vært slurvete er det fortsatt feil. Og hvorfor skal vi akseptere lavere kvalitet bare fordi noe ligger på nettet?