torsdag 27. september 2007

Hva skal vi ha til middag?

Blar sakte gjennom kultursidene. Leser en bokanmeldelse, men glemmer hvilken bok der er før jeg blar til neste side.
- I dag er det din tur å lage middag, kommer du hjem i normal tid?
- Ja, jeg tror det... ikke noe spesielt på gang i dag.
Spiser resten av frokosten med nesen i avisen. Nipper til teen.
- Jeg tar fram litt remsefisk(*)
- Å, men ikke lag thai nå igjen...
Uff, der røk den planen, og ikke liker hun min fiske-pesto-pasta heller. Jeg får finne på noe annet... Orker ikke tenke på det nå. Må pakke meg sammen og komme meg på jobb...

- Hallo, noen hjemme...
- Ja, her oppe, katten er helt propell...
- Har du vært flink i dag?
- Ja, Har ikke du?
- Jo, som vanlig, istemmer jeg.
- Ja, alt er som vanlig, litt for vanlig, jeg tror jeg trenger ferie, nå, eller i hvert fall å bli skjemt bort litt... Hodet litt på skakke, øynene myke som fløyel.
- Ja, jeg tok jo fram fisk i dag morges.
- Å... ja, men det er vel ikke å skjemme oss bort...
- Nja, det spørs jo hva man lager... Jeg forsøker litt halvhjertet, men er nok neppe særlig overbevisende.
- Tenk å sitte på en gresk restaurant med en stor salat, fetaost, moussaka og et glass vin... Jeg hører hun drømmer seg bort.
- Ja, det hadde ikke vært dumt...
- Det finns jo en gresk restaurant ved torget... Tonefallet avslører henne... Hun vil. Og hun fisker... Vil jeg?
- Ja, da drar vi da, eller...
Hun nærmest hopper av glede, strekker seg og gir meg en klem. Mens fisken fortsatt ligger til tingning i kjøleskapet. Og venter. På hva jeg skal lage til middag i morgen...


* Remsefisk (oppfunnet av Hobbyfilosofen) - Fiskebiter pakket enkeltvis i plast og som selges i remser på fire eller fem.

Ingen kommentarer: